Dovolená v sedle

Úterý, 23. červen 2009

Kam letos na dovolenou? Do Chorvatska, do Řecka, nebo ještě někam dál? Každoroční, někdy i hodně složité rozhodování může mít překvapivě a nečekaně zajímavou odpověď. Kam letos na dovolenou? Na koně! Říká se, že nejkrásnější pohled na svět je ten z koňského hřbetu. Většině lidí to může znít jako otřepaná fráze až do toho okamžiku, kdy skutečně i oni spatří svět z koňského hřbetu. A příležitostí k tomu se nabízí více než dost, tak proč to nezkusit třeba hned?

Hipoturistika dnes nepochybně zažívá v České republice prudký rozmach, který se dá bez jakéhokoliv přehánění nazvat boomem. Putování na koních tuzemskou krajinou, jejíž krásy tak dostávají nový, dosud netušený rozměr, je aktivitou, která si získává stále více nadšených příznivců a ostatně se není ani čemu divit.

Bezprostřední kontakt s koněm, pohodové tempo, kterým se cestuje, žádný spěch, takže se nabízí ohromný prostor pro sledování přírody kolem, příjemné propojení člověka a koně tak, že jezdec i kůň tvoří jeden celek, to všechno přispívá k nádhernému pocitu naprostého uvolnění, které lze zažít snad jen opravdu pří jízdě na koni. V dnešní uspěchané době, která přímo překypuje stresovými situacemi, je něco takového bezesporu hotovým pokladem, za kterým navíc není třeba cestovat nijak daleko.

Jezdecké stezky

Rostoucí popularitu hipoturistiky nejlépe dokumentuje bouřlivý rozvoj jezdeckých stezek, které už mají dokonce i vlastní značení, tím je bílý čtverec s barevným bodem ve svém středu. Poprvé se tyto značky objevily v krajině před čtyřmi lety, v současné době se délka takto značených jezdeckých stezek odhaduje v rozmezí 1500 až 3000 km. Každopádně dnes lze již bezpečně projet Českou republiku na koni takřka křížem krážem a je nepochybné, že další kilometry jezdeckých stezek budou přibývat.

Ale nejde už samozřejmě jen o jezdecké stezky. Důležité je i zázemí, které tyto stezky již plně nabízejí. Podél nich se již vytvořila fungující síť rančů a usedlostí, které nabízejí jak jednodenní, tak i vícedenní výlety na koních. Těch se nemusí bát ani naprostí začátečníci, protože odborné vedení  nezkušeným jezdcům je zde samozřejmě zajištěno,  jízdu na koni si tak může zkusit kdokoliv. Zkusit a zcela ji propadnout, což je obvyklý scénář.

Když se píše o něčem tak okouzlujícím, jako je putování na koních, nemůže na vás nedýchnout atmosféra, kterou každoročně okoušejí spousty nadšených jezdců. Abychom vám tuto atmosféru přiblížili v reálné podobě, rozhodli jsme se jeden z koňských rančů osobně navštívit.

Ranch M

Naše volba padla na Ranch M, který kromě jiného nabízí i týdenní putování po nejdelší jezdecké stezce u nás. A tak jsme se jednoho pěkného jarního dne vypravili do malé podhorské obce Vernířovice, která se nachází 10 kilometrů od Šumperka v podhůří Hrubého Jeseníku. Právě tady, ve Vernířovicích, se totiž Ranch M, na kterém se koně chovají již více než 30 let,  nachází.  Naše volba byla opravdu šťastná, protože  jsme tady strávili velmi příjemný den a sami se přesvědčili, že usedlost Ranch M je přesně tím místem, kde lze strávit příjemnou a klidnou dovolenou v bezprostředním souznění s přírodou a koňmi.

Jako první nás při našem příjezdu do malebného údolí přivítalo stádo huculů, mezi kterými se kupodivu  mihlo i několik strakatých koní.

Huculové se spokojeně popásají na zelené louce a pan Václav Merta, majitel Ranche M, nás zasvěcuje do místní historie: „Koně se u nás chovají už od roku 1975. Tehdy si pořídil prvního hucula můj otec a od té doby jsou huculové nedílnou součástí našeho života. Hucul je plemeno, které pochází z Karpat, proto se tady k nám Jeseníků ideálně hodí. Huculové jsou navíc vytrvalí a klidní, což je přímo předurčuje k jezdecké turistice a skutečně na základě své mnohaleté zkušenosti můžu říct, že se huculové v tomto směru osvědčují opravdu více než stoprocentně."

Zaujme nás, že někteří huculové jsou strakatí, což je pro toto plemeno opravdu trochu nezvyklá barva. Ptáme se na to pana Merty a ten nám vysvětluje: „Ano, strakatí huculové jsou u nás méně obvyklí. Z huculů, které u nás chováme, tvoří jednu třetinu právě strakatá varianta tohoto plemene. Jinak základ našeho stáda pochází z Polska, odkud jsem s ním a s chovným strakatým hřebcem přijel, teď tady máme celkem 18 koní." Procházíme se kolem ohrady, za kterou na nás zvědavě pokukují huculové a pan Merta vypráví, jak v roce 1997 přijel s chovným stádem a s hřebcem z polské Brenné až sem do Vernířovic a touto spanilou jízdou tak i otevřel I. Mezinárodní jezdeckou stezku, která měla spojovat  Česko a Polsko. Měla spojovat, ale bohužel nespojuje, protože díky administrativním komplikacím na jedné i druhé straně hranice dnes v podstatě funguje jen její česká větev.

strakatí huculy.jpg

Strakatí huculové

Jezdecká turistika je ovšem to, na co se Ranch M zaměřuje především a milovníkům jízdy na koni se tady opravdu nabízí pestrá paleta možností, jak strávit dovolenou v sedle. Největším lákadlem je několika denní putování po jezdecké stezce Jeseníky- Beskydy, která měří 200 kilometrů.

Ale kdo se necítí na tak dlouhou trasu, může na Ranchi M klidně pobývat i jen tak, jak potvrzuje i pan Merta: „Samozřejmě, že naší hosté nemusí jezdit na koni. Můžu říct, že k nám jezdí hodně i  rodiny s dětmi, které se věnují pěší turistice. Ale děti se pochopitelně chtějí svézt na koni, takže je na koních povodíme, s většími vyjíždíme i do přírody. Jinak máme připraveny pobyty i pro návštěvníky, kteří chtějí jezdit na koni, ale mají s tím minimální nebo i žádné zkušenosti. Těmto návštěvníkům nabízíme týdenní program, během kterého se postupně „zapracovávají v sedle". Tento program je pak završen dvoudenním přejezdem do Malé Morávky, která je od nás vzdálená dvacet pět kilometrů. V Malé Morávce se přespí a na druhý den se jede zpátky. Kdo zvládne tento výlet a cítí se dobře, může vyrazit na celých dvě stě kilometrů."

Tím se dostáváme k tomu, co je bez jakéhokoliv přehánění opravdu zlatým hřebem nabídky Ranche M, kterým je již zmiňované putování po jezdecké stezce Jeseníky-Beskydy, jež je svou délkou 200 kilometrů nejdelší jezdeckou stezkou v České republice.

Pan Merta rozkládá před námi mapu a ukazuje nám trasu tohoto nádherného šestidenního putování v koňském sedle a přidává k tomu i další podrobnosti: Jezdecká stezka Jeseníky-Beskydy začíná u nás ve Vernířovicích, vede přes Malou Morávku do oblasti vodní nádrže Kružberk, na přehradu Velké Sedlo, údolím říčky Budišovky  do Oder, okolo Suchdola nad Odrou pak do Nového Jičína na Hermelín ranč a dále pod Štramberkem přes Frenštát pod Radhoštěm do Čeladné. Stoupá kolem vodní nádrže Šance na Bílý Kříž a po česko-slovenské hranici přes Malý Polom a celá trasa končí na Kolářově chatě na Slavíči ve výšce asi 900 m nad mořem. Celé putování trvá šest dní, sedmý den je určen pro zpáteční přepravu. Jezdci mají zajištěno ubytování v penziónech a rančích, které je s plnou penze, po celé trase jedou s nimi i dva průvodci. Termín putování lze domluvit a přizpůsobit i individuálním požadavkům, ale nejvhodnější je květen, červen a září."

Pan Merta nás provádí po svém ranči, přitom vypráví o putování na koních přes všechny ty nádherné hory a my začínáme litovat, že jsme sem přijeli jen na skok. Den určený na naši návštěvu uběhne ani nevíme jak. Nadešel čas našeho odjezdu, i když bychom nejraději zůstali a hned se zítra ráno se vyhoupli do sedla a vydali se vstříc všem těm krásným a neopakovatelným zážitkům, které jsou tady doslova nadosah.

„Ať nám koně jdou!", loučí se s námi pan Merta. „Ať nám koně jdou!" opakujeme po něm a slibujeme, že sem, do tohoto malebného údolí vrátíme a určitě tady pobudeme víc než jeden den.

„Nejkrásnější pohled na svět je ten z koňského hřbetu", říkají všichni, kdo se z koňského hřbetu na svět podívali a po návštěvě Ranche M nám už toto tvrzení nepřipadá jako fráze. V každém případě do volby, kam na letošní dovolenou přibyl horký kandidát na celkově vítězství. Jak se přesvědčuje na portálu www.konicci.cz,  možností kam vyrazit za romantikou okořeněnou ržáním koní, se u nás nabízí opravdu hodně a byl by hřích je nevyužít a nedopřát si nějaký ten týden v sedle.

Takže kam letos na dovolenou?

Na koně!

Autor: Karel Trčálek

autor článku: Karel Trčálek

Počet přečtení tohoto článku: 12341

Zpět na výpis

• Nejhezčí dovolená =)

14.07.2009 08:48:20

Angie napsal(a):

Taky letos vyrážíme se 3 nebo 4 koňmi na čtyřdenní putování s koňmi … už se moc těším =)

• :-)

07.07.2009 07:57:11

Vendulka_ napsal(a):

Děkujeme za dáreček:-) Badík, Sunny a Vendulka

Celkem záznamů: 2
|< << >> >|

Dnes má svátek  Sitek, Saleb

Narozeniny slaví >><

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Vyhledávání
Uživatel není přihlášen
Nový profil koně

Zaregistruj se a poděl se o zkušenosti se svým koněm.